Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την επικοινωνία με τους γύρω μας;
Πόσες φορές κατά τη διάρκεια μίας συνομιλίας έχεις σκεφτεί πως οι γύρω σου δεν καταλαβαίνουν αυτά που τούς λες; Πως ουσιαστικά είναι σαν να μην ακούνε αυτά που λες και σου απαντούν κάτι άλλο; Οι περισσότεροι άνθρωποι βιώνουν τέτοια προβλήματα σε καθημερινή βάση, τα οποία οφείλονται στην κακή επικοινωνία. Η επικοινωνία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, και για το λόγο αυτό οι αποτελεσματικές επικοινωνιακές δεξιότητες κρίνονται ως απαραίτητες για την επιτυχία σε διάφορους τομείς: από το διαπροσωπικό μέχρι τον εργασιακό. Οι περισσότερες θέσεις εργασίας απαιτούν αναπτυγμένες δεξιότητες επικοινωνίας, ενώ οι άνθρωποι με επικοινωνιακές δεξιότητες έχουν καλύτερες διαπροσωπικές σχέσεις. Ο Jean- Paul Sartre τονίζει πως «όλα μας τα προβλήματα προκύπτουν από την αποτυχία μας να χρησιμοποιήσουμε μία απλή και ξεκάθαρη γλώσσα».
Τι μπορείς να κάνεις, όμως, εσύ για να βελτιώσεις τις επικοινωνιακές σου δεξιότητες;
- Μάθε να ακούς προσεκτικά το συνομιλητή σου. Μάθε να ακούς όχι μόνο αυτά που σου λέει, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο στα λέει (μιλάει με έντονο ύφος; Ήρεμο; Επικριτικό;). Αυτό θα σε βοηθήσει να δημιουργήσεις πολύ καλές σχέσεις με τους γύρω σου. Μη σκέφτεσαι τί θα πεις εσύ μόλις τελειώσει αυτό που σου λέει. Επικεντρώσου στην άποψή του και αν δεν καταλαβαίνεις κάτι από αυτά που σου λέει ζήτησέ του να το διευκρινίσει ή να το επεξηγήσει. Απόφυγε τις παρεξηγήσεις που δημιουργούνται ακριβώς επειδή εσύ δεν ακούς το συνομιλητή σου. Ο Μολιέρος μας λέει πως «όταν ξέρει κανείς να ακούει, μιλάει πάντα καλά»!
- Μη διακόπτεις το συνομιλητή σου πριν ολοκληρώσει την άποψή του. Αυτό δείχνει πραγματική έλλειψη σεβασμού. Είναι ουσιαστικά σαν να του λες «δε με νοιάζει η άποψη που εκφράζεις, αυτό που θέλω να πω εγώ είναι σημαντικότερο». Μη βιάζεσαι να διακόψεις και να μιλήσεις πάνω από το συνομιλητή σου. Άφησέ τον να εκφραστεί πρώτα και μετά απάντησε. Κάθε άνθρωπος έχει ανάγκη να μοιραστεί την άποψη του με τους ανθρώπους γύρω του. Πώς θα ένιωθες εσύ αν σε διέκοπταν συνέχεια; Μήπως, λοιπόν, να το ξανασκεφτείς καλύτερα την επόμενη φορά που θα διακόψεις το συνομιλητή σου;
- Προσπάθησε να δεις τα πράγματα από την οπτική γωνία του συνομιλητή σου. Μην αρχίζεις μία συζήτηση έτοιμος/η να κατηγορήσεις και να ασκήσεις κριτική στο συνομιλητή σου. Άκουσε προσεκτικά αυτά που θα σου πει και προσπάθησε να βάλεις τον εαυτό σου στη θέση του. Πώς θα ένιωθες εσύ εάν βρισκόσουν στην ίδια θέση; Θυμήσου πως συγκεκριμένα θέματα μπορεί να είναι αρκετά επώδυνα για το συνομιλητή σου και να μη θέλει να τα συζητήσει. Για αυτό το λόγο πρόσεξε το συναισθηματικό αντίκτυπο των απόψεων που θα εκφράσεις και βεβαιώσου πως δε θα φέρεις σε δύσκολη θέση το συνομιλητή σου. Ποτέ δε θα ήθελες να το κάνουν αυτό σε εσένα, έτσι δεν είναι;
- Διάβασε τα μη λεκτικά μηνύματα επικοινωνίας. Η μη λεκτική επικοινωνία μεταφέρει συνεχώς μηνύματα στο συνομιλητή μας. Οι εκφράσεις του προσώπου, οι κινήσεις, οι χειρονομίες, η στάση του σώματος, ο τόνος της φωνής και η βλεμματική επαφή εκφράζουν εντονότερα τα συναισθήματά μας από τις λέξεις που χρησιμοποιούμε στην ομιλία μας. Το 80% αυτών των μηνυμάτων μεταδίδονται από το πρόσωπο. Αναπτύσσοντας την ικανότητα να κατανοείς και να χρησιμοποιείς τη μη λεκτική επικοινωνία μπορείς να εκφράσεις καλύτερα αυτό που εννοείς, να διαχειριστείς δύσκολες καταστάσεις και να δημιουργήσεις καλύτερες σχέσεις με τους συνεργάτες, τους φίλους και την οικογένειά σου. Σύμφωνα με τον Peter Drucker, «το πιο σημαντικό στην επικοινωνία είναι να ακούς αυτό που δε λέγεται».
Οι αποτελεσματικές επικοινωνιακές δεξιότητες μάς βοηθούν να καταλάβουμε καλύτερα τους ανθρώπους με τους οποίους συνομιλούμε, να δημιουργήσουμε δυνατές φιλίες και καλές επαγγελματικές σχέσεις που διέπονται από σεβασμό και ειλικρίνεια απέναντι στο συνομιλητή μας. Όσο απλή και αν θεωρείς την επικοινωνία, πολλά από αυτά που προσπαθείς να πεις δε γίνονται κατανοητά ή παρερμηνεύονται. Άκουσε, λοιπόν, προσεκτικά το συνομιλητή σου, άφησέ τον να ολοκληρώσει την άποψή του και αναγνώρισε τα μη λεκτικά μηνύματα που σου μεταδίδει. Ακολουθώντας τα βήματα αυτά οι επικοινωνιακές σου δεξιότητες θα βελτιωθούν άμεσα! Τι περιμένεις λοιπόν;